מוסקבה, יום 7 ופרידה

יום שני 25/5

יום אחרון במוסקבה, ולמעשה רק חצי יום. השמש שוב יצאה והחלטתי לעשות טיול שרובו רגלי באיזור המרכזי.

בתחילה יצאנו ברגל לגני הרמיטאז', אליהם רציתי להגיע בעיקר בגלל תמונה של פסל מתכת בצורת לב שראיתי באינטרנט. זה באמת היה מוצדק הוא היה ממש יפה, ובדרך הרווחנו רחוב יפה עם כנסיה וכמה מבנים יפים, וכן כמה מתקני משחק לילדים בגני הרמיטאז'.

כנסיה בהפתעה, סתם ברחוב קרוב למלון

גני הרמיטאז'

משם הלכנו לתחנת טברסקאיה ונסענו לתחנת קיטאי גורוד, שהוא האיזור העתיק ביותר במוסקבה. המטרה המרכזית היתה לבקר בבית הכנסת העתיק קוראל (Хopaльнaя Cинaгoга) ששוחזר ושופץ ואף התגלה כפעיל ביותר ביום הזה – יום טוב שני של גלויות למחרת חג שבועות. קצת הופתעתי מהאבטחה הרופפת, אמנם היה בכניסה שומר עם מכונת שיקוף תיקים רצינית, אבל הוא בקושי העיף אלינו מבט כשנכנסנו.

בית הכנסת קוראל

מבית הכנסת המשכנו ברגל לכיכר לוביאנקה שם עמדנו לרגע לזכרם של כל אלה שנכנסו למטה ה KGB וכלא לוביאנקה ולא יצאו ממנו שוב. אנדרטה קטנה ונוגעת ללב נבנתה למול הבניין התמים למראה הזה, שגם היום כשהוא משמש את מנגנוני הבטחון של פוטין לא הייתי רוצה לבקר בו.

מטה הקגב לשעבר וכלא לוביאנקה, והאנדרטה הנוגעת ללב

המשכנו ללכת לאורך רחוב תיאטרלניי, עם הבניינים היפים ו/או מרשימים כל כך שבו, כולל מלון מטרופול, הבולשוי, ה State Duma ואחרים. סיימנו עם סיבוב פרידה באוחוטני ריאד (רציתי להיפרד עם מו-מו אבל התור הארוך אילץ אותי להסתפק במקדונלד'ס), ויאללה למלון, למונית לשדה, לשדה, המתנה ארוכה והביתה.

שוב הבולשוי, כי קשה לי לבחור מעט תמונות..

ושוב מלון מטרופול מאותה סיבה

שאריות מחגיגות ה 9/5. בריה"מ לא הלכה לשום מקום

אבל ריבוי הכנסיות ברחוב מראה שיש שינוי גדול בכל זאת

הדומא הרוסית

הצצה אחרונה ופרידה מואסילי!

אז מה היה לנו?

מוסקבה יפה ומרשימה. מוסקבה מרתקת גם לתייר המזדמן שלא רואה לעומק. היא האירה לנו פנים במזג אויר מצויין כמעט בכל הימים, תושביה היו חביבים כלפינו, היה לנו מלון בוטיק נהדר במיקום מעולה, אכלנו לא רע והרובל הנמוך יחסית עשה את הכל לא יקר. נהנינו. אם רק לא היה המיליטריזם הבולט לעין בכל פינה גם כשלא מתעמקים, הערצת הכוח, אם לא הייתי יודעת מה שאני יודעת על השלטון שם, על הכוחנות, על רדיפות פוליטיות וחברתיות, זה היה בכלל מושלם. ועדיין, מומלץ לבקר שם.