מוסקבה, יום 5

יום שבת 23/5

התחלנו את הבוקר בנסיעה ארוכה (3 מטרו שונים) לאנדרטה לכבוד הקוסמונאוטים הסובייטים שמתחתיה נמצא מוזיאון החלל. יצאנו מהתחנה, חיפשתי סביב והנה ישר ממולי היא מזדקרת השמיימה, מדמה מעוף של טיל לחלל. רציתי מאד להגיע לכאן למרות שידעתי שהילדון יסרב להיכנס למוזיאון החלל וזה היה סיבוב גדול בשביל ביקור קצרצר בדרך ליעד המרכזי של היום. הסתקרנתי לראות את האנדרטה שהיא עוד דוגמא לגרנדיוזיות של הבניה הסובייטית. לא התאכזבתי.

לוחצת יד ליורי גגארין, הקוסמונאוט הראשון

הצדעה לאנשי תוכנית החלל הסובייטית

אנדרטת בצורת מעוף של טיל

אחרי סידרת הצילומים התחלנו לחזור למטרו אבל התעורר צורך דחוף לבקר במקום חשוב. היו שם דווקא שירותים ציבוריים אבל אלה שירותים אוטומטיים בתשלום, ואפילו מקומיים שעמדו ליד המכונות המוזרות לא הסתדרו כל כך ובוודאי לא הצליחו להסביר לנו מה צריך לעשות... למרבה המזל הילדון שם לב קודם לפרסומת של מקדונלד'ס עם חץ, והבין שיש סניף בסביבה. הלכנו בכיוון החץ ובדרך שמנו לב שהמוני משפחות נוהרות מתחנת המטרו באותו כיוון בו אנחנו הולכים. ידעתי במעומעם שמתחם "גני התערוכה" (ВДНХ = VDNKh) נמצא כאן, אבל הנחתי שזה מקום של תערוכות מקצועיות ולא התעניינתי מעבר. הו, כמה שטעיתי. איזה מזל שהלכנו לחפש מקדונלד'ס ושירותים.

מעל שער הכניסה המפואר למתחם היה שלט ענק, ברוסית כמובן. צילמתי ושלחתי לאלונה. בעוד אנחנו מתקדמים למקדונלד'ס היא חוזרת אלי בהתלהבות שהשלט הוא של תערוכת חלל, אבל בכלל יש עוד המון דברים שווים שם. בינתיים גם לא יכולנו לפספס את הגלגל הענק וכשהתקרבנו גילינו עוד המון מתקני לונה פארק. אז למרות שהיתה לנו תוכנית אחרת לגמרי להמשך היום, החלטתי לבדוק מה יש שם.

נכנסנו בכניסה צדדית וחלפנו על פני כמה מתקני לונה פארק שעדיין לא היו פעילים. לחימום האווירה הילדון בחר בטרמפולינה ואח"כ המשכנו לתוך המתחם עצמו.

המקום גדול מאד כיאה למקום שכונה Exhibition of Achievements of the National Economy ואח"כ All-Russia Exhibition Centre. יש המון ביתנים בבנייה סובייטית מרשימה (חיפשתי כל הזמן מוניומנטים סובייטים ופה יש בשפע).

את הביתנים פחות צילמתי אבל היתה גם תערוכה שאין לי מושג על מה היא

לתערוכות עצמן לא נכנסנו בסופו של דבר אבל הסתובבנו בין הביתנים. קינחנו בסיבוב בחלק הפעיל של הלונה פארק מתוכו הילדון בחר דווקא במתקן של פארק חבלים קטן שהיה שם, עם שני מסלולים נמוכים לקטנים (ועוד שני מסלולים גבוהים לגדולים, שאותם לא ניסינו).

שמנו לב לקבוצות קבוצות של נערים ונערות בתלבושות ייצוגיות וסרט "כמו של מלכת היופי" על חולצתם. לא ידענו למה הם לבושים כך אבל זה היה חגיגי ויפה. היועצים שמעבר לקו הוואטסאפ הבהירו שאלה תלבושות בית הספר הנהוגות ברוסיה, אבל לא ידעו לכבוד מה הסרט שמסמל אירוע חגיגי כלשהו, ונותרנו סקרנים.

בחוץ מופיעים אמני רחוב:

זה נשמע כאילו לא עשינו הרבה אבל המתחם ענק והטיול לאורכו מתיש. עבר הרבה זמן מארוחת הצהריים במקדונלד'ס ואנחנו שוב רעבים, ומחליטים לנסוע לאוחוטני ריאד, לארוחה נוספת במומו, בדרך למנוחה במלון. אחרי האוכל אנחנו מציצים שוב לקבר החייל האלמוני. קבוצת תלמידים בלבוש החגיגי שראינו כל היום מגיעה להניח פרחים. הם עולים שניים שניים לקבר להנחת הפרחים. כשהם סיימו ניגשתי אליהם ושאלתי מה החג היום, ובאנגלית די גרועה, רחוקה מרמת בוגר 5 יח' לימוד בארץ, הם מצליחים בכוחות משותפים להסביר לי שהיום הם מסיימים כיתה י"ב. המחזה יפה לעין אבל אני לא מחבבת את המיליטריזם שעומד מאחורי הנחת פרח דווקא פה ביום חג, כמו גם המסורת הסובייטית שעדיין נשמרת שחתן וכלה מגיעים לכאן להניח זר ביום חתונתם.

בנוסף לילדים בתלבושות בית הספר והסרט, ראינו גם הרבה צעירים עם פנים צבועות היום. לאלה לא ניגשנו לשאול, ונשארתי גם עכשיו עם השאלה, מה זה היה?

בדרך לתחנת הרכבת התחתית עשינו עוד סיבוב קטן באיזור המרכזי היפה הזה של מוסקבה, ראינו את מלון נשיונל, בניין הבולשוי ומלון מטרופול, כולם בניינים יפהפיים (אם כי למעט הבולשוי, לא היה מזיק להם שיפוץ חיצוני), ופרשנו למנוחת אחר צהריים במלון.

הצצה לכיכר האדומה

מלון מטרופול

הבולשוי

הערב אנחנו חוגגים. בשעה מאוחרת בה הילדון בד"כ כבר ישן אנחנו יוצאים לכיכר האדומה, כדי לראות אותה גם מוארת בלילה. עד שיחשיך אנחנו הולכים לראות את הכיפות של קניון אוחוטני ריאד התת קרקעי, כיפות זכוכית עם ציורים יפים, אחד מהם הוא מפת העולם ואני נהנית לזהות שמות של מדינות כתובים בקירילית.

מפת העולם במבט מתוך הקניון

במזרקות של כיכר מנז' עדיין שוקק וגם מלא בבוגרי תיכון חוגגים.

ואז מחשיך ואנחנו הולכים לכיכר האדומה עצמה. המראה מרהיב. קניון גום מקושט בשרשראות אורות ארוכות ארוכות, חומת הקרמלין מוארת, וכנסיית ואסילי הקדוש פשוט מרהיבה. כמה שהיא יפה ביום, היא יפה עוד יותר בלילה.

אנחנו חותמים את היום בבילוי ארוך מול הטלוויזיה. זה אמנם לא שייך לרוסיה, במקרה אנחנו פה, אבל אנחנו צופים באירוויזיון! נהנים מכל רגע והולכים לישון אחרי 2AM.